Представяме ви идеите на 8-те участници и отбори, които се класираха за финалния етап на първия Хакатон с автомобилна насоченост у нас, организиран от Вистеон България. Разработването им ще се състои на 28 март в технологичния център на Вистеон.

Проект 1

Отбор: Поведение

Идея: Система за анализ на поведенито на шофьора с цел предотвратяване на инциденти.

Основни характеристики:

– следи и записва типичното поведение на шофьора

– при разминаване от типичното се задейства проверка на шофьора. Системата изисква тест на зеницата, подобен на провеждания от лекари за наркотични вещества; зеницата губи чувствителност.

– във волана се инсталира сензор за допир и, ако няма поне една точка на достъп за повече от 3 секунди, волана и седалките започват да вибрират и се включва звуков сигнал; ако няма точка за още 2 секунди, систамата спира автомобила възможно най-безопасно.

 

Проект 2

Отбор: AutoDirection

Идея: Фокусът на идеята ни е подобряване на управлението на МПС-то и поведението на шофьора на пътя.

Приложението ще предоставя в реално време техническото състояние на МПС. С тези (скорост, RPM, налягане в гумите, товар, toспирачки, toдвигател) и данните от камера, метеорологични условия, ще показва потенциална траектория на пътя и ще показва най-добрата маневра при възможност или наличие на опасност (човек, предмет, дупка и др.). Освен графичната индикация, ще се използват и насърчаващи звуци.

Оценявайки опита на водача, ще се модифицира HMI в зависимост от неговия стил* (спортен, разумен/умерен , пестелив) и умение (златен, зелен, червеникав).

Освен това, при спряло положение на автомобила, водачът ще има възможноста да разширява познанията си от типчета за шофиране и въпросници.

 

Проект 3

Отбор: Колегите Systems

Идея: Сред основните причини за възникване на ПТП е неспазването на дистанция, именно този факт ни вдъхнови да се включим в хакатона.

Нашата цел е да създадем уникален, ефективен и универсален софтуерен продукт,  предупреждаващ шофьорите при движение с несъобразена дистанция, с цел предотвратяване на опасни ситуации на пътя и ПТП. За целта на проекта ще използваме 2 камери, разположени в предната част на автомобила. Изображенията от камерите ще бъдат обработвани чрез openCV, като целият проект ще бъде базиран на така нареченото “стерео зрение”. С цел повишаване на ефективността, към системата ще добавим сензор за разстояние, който ще се синхронизира с данните от камерите, като по този начин ще избегнем грешки. Чрез получените и обработени данни ще предоставим две основни функционалности на проекта:

  1. Сигнализиране при движение с несъобразена дистанция, която се определя на база скорост на движение на текущия автомобил, този пред него, както и калкулирания необходим минимален спирачен път.
  2. Сигнализиране при опит за изпреварване, когато на база получените данни от сензорите и камерите системата отчете, че водача няма да може да завърши маневрата безопасно. Например: Насрещният автомобил се движи с твърде висока скорост.
  3. Сигнализиране при наличие на автомобил в така наречената “мъртва зона”, с цел предотвратяване на ПТП.

Проектът ще бъде реализиран с наличното оборудване за Хакатона в комбинация с малко лично оборудване (сензор за дистанция, втора камера за реализиране на стерео-зрението).

 

Проект 4 от Bojko

Идея: Идеята е чрез камери или видеорегистратори, които се свързват помежду си при приближаване на автомобил отзад (настигане), да предават автоматично изображение от предния автомобил и така ще може да се вижда дали е възможно да се изпревари. Същото да се случва и с движещия се насреща автомобил т.е например, ако той се намира зад завой и срещу него приближава друг автомобил да може водача да е информиран и да вижда, че срещу него има движещ се автомобил. Така ще се избегнат рискови изпреварвания, а също и ако насрещният автомобил се движи в неправилна траектория в завой, или ако е напуснал лентата си на движение, ще може да се избегне удар. За целта е нужна безжична връзка, устройство за визуализация във всеки автомобил и вероятно добри камери, снимащи и нощно време. Разбира се, това може да се съчетае и с gps данни и карта, на която да се виждат автомобилите в обхвата на безжичната комуникация. Така, ако пред вас има примерно 2 ТИР-а и между тях няма място за вашия автомобил, вие не бихте ги изпреварили.

 

Проект 5 от Виктор Стойков

Идея: Моята идея е създаване на асистент, който да помага на младите шофьори при управлението на автомобила. Това би повишило безопасността, както на новите водачи, така и на другите участници в движението.

Според хардуерът, който е предложен за нуждите на ‘Хакатона’, предлагам следните имплементации:

– устройството да се вгражда на всички автомобили, разполагащи с OBD2 интерфейс и да следи всички показатели на колата в реално време;

– да ограничава скоростта на автомобила, спрямо ограничението на скоростта и обстановката на пътя (температура на околната среда, влажност и клас на пътя);

– възможност за сваляне на информация за пътната обстановка от сайта на АПИ и предвиждане на максимално кратък път (връзка с GPS модул);

– интерактивна гласова комуникация (информиране на водача за критична отчетена стойност на даден модул в автомобила);

– асистент за поддръжка на автомобила (подробно информиране на водача за сервизиране на колата);

– потребителско интерфейс (меню, гласова комуникация, радио, gps, данни в реално време);

– достъпност до скритите настройки на ECU-то и ‘комфортния модул’ по OBD буксата (потребителят да настройва автомобила по свой вкус. Пример: при активирана ръчна спирачка, дневните светлини да спират – GOLF V 05г.);

– следене на погледа на водача и активиране на аларма (намаляване на скоростта), при неговото заспиване/разсейване.

Реализирането и внедряването на подобен модул драстично би намалило инцидентите на пътя с млади шофьори. Асистентът дори би намерил приложение в учебните автомобили.

 

Проект 6 от Владимир Михайлов

Идея: Представям си, че би било чудесно да има автомобилен асистент от рода на r2d2, но във формата на дрон, който лети няколко километра преди автомобила и събира реални данни за пътя.
Функционалността, която това може да предложи включва:
– Своевременно алармиране за задръствания и катастрофи по магистралите, за да може шофьорът да слезе от магистралата, преди да е влязъл в задръстване.
– Асистенция при изпреварване – системата може да следи данните на шофьора и алгоритми за машинно самообучение да изчисляват вероятността, с която шофьор би бил успешен при дадено изпреварване (казвам го така, защото е малко наивно през 2018-та година сложността на софтуера да се свежда до аларми идващи при пресмятане на уравнение за движение). Например, шофьорът настига по-бавно движещ се автомобил, софтуерът взима предвид насрещно движещи се автомобили, такива, които са спрели от страни на пътя, метереологична обстановка и видимост, както и обичайното поведение на водача (като начин на ускорение и реакции по време на изпреварания ) и изчислява вероятността за ситуацията. Тогава на база на експертна оценка, системата произвежда аларма към водача, за да преостанови предстоящото изпреварване.

Мисля, че това са двете най-очевидни приложения, но като цяло подобен асистент би имал изключително много възможности (задръствания в града, намиране на места за паркиране и т.н.).

 

Проект 7 от Кристиян Косев

Идея: Pi-dash assistant ще представлява self-contained система за засичане на автомобили и хора на пътя. Тя ще има за цел да предотврати извършването на потенциално ПТП, причинено от невниманието на водача. Това ще се случва, като системата ще засича автомобилите и хората на платното за движение пред автомобила чрез отворения код за компютърен анализ на видеофийда от камерата. Тя непрекъснато ще засича и показва на екрана движещите се обекти (автомобили и хора) в близост до автомобила. При скорост над 20 km/h звукови и визуални сигнали на дисплея ще предупреждават водача за опасности.

 

Проект 8 от Николай Стоименов

Идея: При движение на автомобила със скорост над 20 km/h се задейства камера за следене на пешеходци (такава система вече има разработена от Volvo), но камерата да бъде насочена към тротоара (банкета) и да следи пешеходци, които се отправят към превозното средство. При изминати например 3m от пешеходеца към превозното средство, без промяна на траекторията на пешеходеца (да речем използва смартфон и не обръща достатъчно внимание на детайлите около него), системата ще издава звуков сигнал с предупреждение на екрана за евентуално навлизане на пешеходец на пътното платно. По този начин ще има ранно известие към водача на превозното средство за евентуална поява на пешеходец на пътното платно. При навлизането на пешеходеца, автомобилът може да задейства спирачките, както при Volvo.